Zo bereik je de doelgroep jongeren

Maar liefst 12% van de gehele Nederlandse bevolking bestaat uit jongeren. Dat is een flinke doelgroep om je marketing op af te stemmen maar ook een best lastige. Het brein van jongeren wordt constant geprikkeld door een doorlopende stroom aan informatie, jij als bedrijf moet daar maar eens tussen zien te komen. Hulp is echter nabij: lees in deze blog hoe jij kan shinen tussen die digitale prikkels, welke trends er spelen onder jongeren en wat je als bedrijf moet doen om deze doelgroep omver te blazen.

De welbekende smartphone        

Jongeren zijn met smartphones altijd en overal bereikbaar. 96% heeft een smartphone in bezit waar ze druk op facebooken, instagrammen, snapchatten, whatsappen en tinderen. Juist hier moet je wat mee doen, als je wil dat jouw merk of bedrijf meer naamsbekendheid wil krijgen onder jongeren. Wij geven twee belangrijke tips waar je niet omheen kan als je deze doelgroep online wil bereiken en vasthouden:

  1. Zorg dat je website responsive is.
    Dat betekent dat jouw website ook op mobiel goed te gebruiken en te lezen is. Is dit niet zo, dan haken jongeren (en heel veel andere doelgroepen!) héél snel af.
  2. Speel er met je merk of product op in dat jongeren altijd bereikbaar zijn.
    Zo kan je namelijk een hele waardevolle manier van interactie realiseren. Dit kan bijvoorbeeld door Facebook Messenger of WhatsApp. Vragen kunnen snel beantwoord worden en bedankjes of uitnodigingen kunnen snel verstuurd worden. Zo heb je meer kans op interactie met je doelgroep én is de kans veel groter dat de doelgroep je bericht leest.

Jongeren staan in contact met de hele wereld

Wist je dat je met maar vijf tussenpersonen iedereen kan bereiken over de hele wereld? Het is steeds belangrijker om een goede

relatie op te bouwen met je klant. Dit zorgt voor positieve mond–tot-mondreclame. Blijf nadat de aankoop heeft plaatsgevonden in contact met je klant door bijvoorbeeld mailing of Whatsapp. Zo wordt de kans kleiner dat de klant een slechte ervaring ervaart met jouw product of merk zonder dat je daarvan af weet en er wat aan kan doen. Positieve ervaringen met een product of merk worden vaak gedeeld, maar negatieve al helemaal.

What’s in it for me?

Een benefit is iets wat iedereen erg waardeert, vooral de jongere doelgroep. Een benefit is een attribuut of toevoeging aan een product of merk waardoor de afnemer meer voordeel haalt uit het product. Hierdoor wordt de doelgroep beter voorzien in zijn behoefte(-n). Heef jouw doelgroep bijvoorbeeld de behoefte om uniek te zijn? Speel daarop in door als bedrijf producten aan te bieden die je zelf kan ontwerpen. Dit zie je bijvoorbeeld bij merken als Vans en Nike waar je zelf je eigen schoen kan ontwerpen. Maar ook door verschillende kleuren aan te bieden, kan je hier al op inspelen. Kijk waar jouw doelgroep behoefte aan heeft door bijvoorbeeld een marktonderzoek te doen. Sluit hier dan vervolgens op aan met je productaanbod en met je communicatie uitingen

OMG, WTF, vet cool!

De sociale druk bij jongeren om online leuk gevonden te worden, is ontzettend groot. Daar kan je als bedrijf goed op inspelen door content te maken of te delen die daarop aansluit. Denk hierbij aan lachwekkende filmpjes, shockerende verhalen, aantrekkelijke personen, interessante berichten of creatieve foto’s. De kans is groot dat je de aandacht van de jongeren trekt en dat de jongeren het bericht gaan liken of delen. Ook inspelen op emoties kan ervoor zorgen dat jongeren het bericht sneller liken. Een kleine tip: Gebruik geen woorden als OMG, WTF of vet cool in je content als je zelf geen jong team hebt of een jong bedrijf bent. Weet je nog dat je zoon je uitlachte omdat je OMG zei? Ja.. Je wordt er niet echt serieus mee genomen.

De ‘why’ van het bedrijf.

Waarom moeten de jongeren iets kopen, waarom moeten ze dat bij jou kopen en waarom is dat de moeite waard? Laat in je communicatie-uitingen je eigen identiteit, oftewel de ‘why’, van je bedrijf of merk terugkomen. Jongeren zijn druk bezig met hun eigen why ontdekken. Ze komen sneller bij jouw bedrijf of kopen sneller jouw product als jullie waarom aan sluit met wat ze zelf belangrijk vinden. Jongeren zien graag dat merken en bedrijven een eigen positionering hebben. Eentje met een eigen verhaal en onderscheidend van de markt. Zo kunnen zij zichzelf ook onderscheiden als hun keuze valt op jouw bedrijf of merk.

Pictures please!

Jongeren lezen niet veel meer (met uitzondering van verplichte studieboeken), ze bekijken veel liever filmpjes en foto’s op YouTube, Instagram, Facebook of Snapchat. Daar kan je als bedrijf op inspelen. Ben jij bijvoorbeeld leverancier van magnetrons of combi-ovens? Maak dan (alsjeblieft) instructiefilmpjes over hoe ze werken en zet deze op je site of op YouTube. Jongeren hebben echt geen zin om het hele instructieboekje door te lezen (dit schrijven wij een beetje uit eigenbelang, want wij hebben daar ook geen zin in). Producten of diensten die uitleg of toelichting nodig hebben, kan je beter toelichten in beeldende elementen. Zo houdt je de aandacht van de jongeren meer vast en is de kans groter dat ze jouw product gaan kopen en aanbevelen. Ook foto’s of filmpjes op social media trekken de aandacht van jongeren. Wees creatief en kijk wat werkt voor jouw bedrijf of merk.

Planet first

(Online) trends veranderen razendsnel. Het is belangrijk om deze trends goed in kaart te hebben, zodat je hierop kan inspelen. Een grote trend op dit moment is dat jongeren zich zijn er steeds meer bewust van zijn dat er wat moet veranderen om beter voor de aarde te zorgen. Bedrijven en producten die bij dit ideaal aansluiten worden daarom ook steeds populairder onder jongeren.

Jongeren vinden het ‘cool’ om wat om de planeet te geven (daar zijn wij het trouwens absoluut mee eens), dus laat in je communicatie-uitingen zien dat jullie dat ook cool vinden. Gebruik je bijvoorbeeld duurzame tassen of lever je voor elke aankoop een klein percentage in om bomen te planten? Zorg er dan voor dat iedereen dat te weten komt. Andere trends kan je bijvoorbeeld ontdekken op google trends. Speel er snel op in want voor je het weet is er immers alweer een nieuwe trend!

 

Nu moet het helemaal goed komen met het bereiken van de jongeren, tijd om aan te slag te gaan! Kom je er toch niet helemaal uit? Of wil je zeker weten dat het goed gebeurd? Neem dan contact met ons op.

Lees ook:
https://www.onlinemediakoffer.nl/maak-in-10-stappen-je-tekst-seo-proof/
https://www.onlinemediakoffer.nl/treffende-teksten-schrijven-101/

 

, ,