Online strategie en campagne – CDA Fryslân

CDA Fryslân belde bij ons aan. Willen wij helpen jongeren aan hun merk te binden? Een flinke uitdaging, al is het alleen al omdat jongeren en politiek natuurlijk niet altijd met elkaar matchen. Maar bij OMK houden we wel van een uitdaging. Let’s giet it oan, zeggen we dan maar.

Ontmoet CDA Fryslân

Moeten we nog uitleggen wat het CDA is? Nee toch? Moeten we nog uitleggen wat Fryslân is? Dat dachten we al. Combineer deze twee zaken en dan krijg je, je raadt het al: CDA Fryslân!



De vraag: Verjonging plz?

Hoewel er in het CDA Fryslân achter de schermen een aantal jonge zielen werken, zijn de leden van de partij - door de traditionele normen en waarden die het CDA uitstraalt - vaak al een paar jaartjes ouder. Hoe kan CDA Fryslân meer jongeren aantrekken bij haar partij?

Het proces: de jeugd van tegenwoordig

Wij kunnen natuurlijk wel een leuke campagne verzinnen, maar wij zijn noch politici, noch jongeren (hoewel we ons wel zo voelen). Daarom leek het ons verstandig om eerst maar eens even goed met de doelgroep om tafel te zitten voordat we stappen gingen zetten.

We kropen daarom rond de tafel met bijna 50 Friese hbo- en mbo-studenten en deden een tiental diepte-interviews. De uitkomsten vormden de basis van onze online strategie en de online marketing- en communicatiecampagne de we voerden. Mede op advies van de jongeren hebben we ingezet op vlogs waarin jongeren leeftijdgenoten interviewden over politieke thema’s. Zo ontstond er een heus vlog-team. (Bij)banen creëren is ook een doel van de politiek, toch?


Het Resultaat: <3

In alle eerlijkheid: de campagne verliep veel beter dan wij zelf verwacht hadden. CDA Fryslân heeft bijna honderdduizend jongeren weten te bereiken, tijdelijk een groep jonge werknemers in hun vlog-team gehad en waren in politiek Friesland het gesprek van de dag.



Referentie Karen Buikema

“Online Media Koffer heeft ons erg goed geholpen met het bereiken van jongeren. Dit hebben ze gedaan door een online communicatiestrategie te schrijven en ons te ondersteunen bij de uitvoe-ring daarvan. Friso’s werkwijze om de doelgroep te betrekken bij het maken van content, heeft goed uitgepakt. Met onze campagne hebben we duizenden jongeren bereikt.

OMK heeft een brug geslagen tussen de politiek en jongeren. Iets wat alle politieke partijen lastig vinden, maar bij CDA Fryslân goed gelukt is. Het is een succesvol project geweest en heeft veel openingen geboden. Wij hebben OMK als heel creatief, betrokken en eerlijk ervaren!”