Dit zijn de 7 communicatietrends die je in de gaten moet houden in 2019

Ben je inmiddels al een beetje aan het nieuwe jaar gewend? Mooi! Wat ons betreft is het nu weer tijd om vooruit te kijken. Het communicatievak staat nooit stil en dus zijn er ook in 2019 weer allemaal nieuwe ontwikkelingen. Of nieuwe? Het zijn vooral de grote trends uit 2018 die nóg sterker doorzetten. Om je alvast een vakinhoudelijke sneak peak te geven van deze trends, hebben wij er zeven op een rijtje gezet!

  1. Purpose marketing
  2. Influencer marketing
  3. Voice search
  4. Laat je bedrijfsidentiteit zien
  5. Beleven en ervaren
  6. Minder snackable content
  7. WhatsApp en Facebook Messenger als communicatiemiddel

 

Purpose marketing

Het was al een trend in 2018, maar wordt alleen maar groter: Purpose marketing. Purpose (houd je vast) gaat over de rol van het bedrijf voor het algemene menselijke belang en de diens plaats in het grotere maatschappelijke geheel. 32% van de consumenten (https://www.coopr.nl/blog/tijdelijke-trend-of-blijvertje-purpose-marketing) is bereid meer te betalen als het product of het merk een duurzame of maatschappelijke bijdrage levert aan de wereld. Maar pas op: niet het mooie plaatje, maar eerlijkheid en transparantie staat voorop. Met dank aan social media en een groeiend duurzaamheidsbewustzijn onder consumenten, prikken we tegenwoordig namelijk zo door dit zogenaamde greenwashing heen. Doe je het echter goed, dan heb je zo een vertrouwensband met je (potentiële) klant: Merken zoals bijvoorbeeld Tony Chocolonely, dat staat voor slaafvrije chocolade, en Tesla (duurzame elektrische auto’s) hebben in hun visie al een duidelijke én oprechte purpose. Deze bedrijven zijn op commercieel gebied een groot succes. En wij zijn maar al te blij om dat te horen!

 

Influencer marketing

Anna Nooshin, Enzo Knol, Monica Geuze, Fred van Leer; jawel, allemaal influencers die alleen maar groter lijken te worden. Ze hebben veel volgers op mediakanalen en hiermee dus een groot bereik. Dit alleen al maakt het enorm interessant om hier ook in 2019 op in te spelen. Daarnaast hebben ze een grote geloofwaardigheidsfactor: we nemen namelijk sneller iets aan van iemand die dichtbij ons staat, dan van een bedrijf zelf. Doordat een influencer jou ‘persoonlijk’ toespreekt, lijkt hij of zij dichtbij je te staan. Dit gaat hand in hand met het vijfde overtuigingsprincipe van Cialdini: autoriteit. Door hun bekendheid en grote bereik komen ze automatisch geloofwaardiger over. Nu hoef je niet gelijk Anna of Enzo een paar duizend euro te betalen om ze jouw product te laten showen in een van hun vlogs, maar je kan hier wel op inspelen door te kijken welke passen bij jouw doelgroep. Tip: ga hierbij niet voor het grootste bereik, maar probeer betrokkenheid te creëren bij je product of dienst. Kwaliteit boven kwantiteit!

 

Voice search

Voice search groeit (ook dit jaar) enorm! Bijna een derde van alle zoekopdrachten zijn spraakopdrachten. Vooral onder jongeren zijn ze populair: 55% van de tieners maakt er gebruik van. Spraakapparatuur zoals als Alexa, Siri en Google’s slimme assistent zijn tegenwoordig razend populair. Dit betekent ons zoekgedrag ook aanpast: waarvoorheen de focus lag op webteksten schrijven voor één of twee zoekwoorden, zien we nu een verschuiving naar volledige zinnen. Mensen vragen immers letterlijk zaken aan hun telefoon! Dus zoekt men in plaats van ‘regen Leeuwarden’, naar ‘gaat het regenen in Leeuwarden?’. Denk dus goed na over welke vragen jouw klanten kunnen hebben (en op welk moment), voordat je een strategie uitstippelt. Zorg dat je ze op die aanraakpunten helpt met het juiste antwoord.

 

Laat je bedrijfsidentiteit zien

Sommige trends die zich ontwikkelen in de gehele maatschappij, zijn ook door te voeren op bedrijfsniveau. De individualisering is daar een van. Het publiek wordt mondiger, hebben steeds een sterkere eigen mening en willen graag hun eigen rol hebben in de wereld. Men wil zich identificeren met jouw toekomstvisie en waarden én hoe jij daar betekenis aan geeft. Bijkomend voordeel: door je drijfveren te delen, onderscheid je je ook van je concurrentie. Heb jij nog niet een echte eigen bedrijfsidentiteit, dan is dat zeker iets om aan te werken in 2019!

 

Beleven en ervaren

Het wordt steeds belangrijker om van jouw merk een beleving te maken. Elk moment telt: vanaf het eerste punt dat er een behoefte ontstaat naar jouw product of dienst, tot het moment dat deze behoefte is ingevuld. Wil jij dat jouw merk of product ook een ervaring wordt? Speel dan in op een van de vijf zintuigen – het liefst zelfs op meerdere (werkt ook uitstekend bij creatief schrijven https://www.onlinemediakoffer.nl/creatief-schrijven-hoe-teksten-schrijven-echt-leuk-maakt/). Zo weet je zeker dat je niet snel vergeten wordt.

Sommige merken hebben al een geheel eigen evenement of een community om zo’n ervaring te bieden, zoals de Heineken Experience en de Red Bull Races. Nu hoef je niet gelijk een evenementplanner in te huren, maar je kan wel kijken wat je wel kan doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een rondleiding in de fabriek waar jouw producten gemaakt worden, een sfeervolle bedrijfsfilm zoals die van Tony Chocolonely (https://tonyschocolonely.com/nl/nl/doe-mee/tony-de-film) of zelfs geheel gepersonaliseerde schoenen zoals Nike dat zo mooi doet? De mogelijkheden zijn eindeloos!

 

Minder snackable content

De consument staat bewust in het leven en gaat ook meer op zoek naar diepgaande informatie. Snackable content wordt minder belangrijk. Nu moet je bij snackable content niet denken aan een frikandel speciaal (waar je nu vast wel aan denkt, sorry not sorry), maar aan teksten en filmpjes die oh zo makkelijk wegkijken zonder écht wat te zeggen. Het wordt steeds belangrijker om de dialoog met je publiek op te zoeken. Ze willen relevante, standvastige en betere content zien. Long formats worden populairder. Schrijf dus een mooi verhaal, maak een documentaire of begin een podcast!

Ook in 2019 worden er ongetwijfeld weer miljoenen filmpjes geüpload en vliegen er honderdduizenden foto’s het internet over. Zorg er daarom voor dat jouw campagnes foto’s of virals een duidelijk verhaal vertellen dat blijft hangen.Maak content van goede inhoudelijke kwaliteit én zorg dat je de aandacht trekt.

 

WhatsApp en Facebook Messenger als communicatiemiddel

De communicatie tussen jouw bedrijf en de consument via Facebook Messenger en WhatsApp groeit in 2019 naar verwachting flink. De applicaties krijgen ook steeds slimmere mogelijkheden om dit te bevorderen. Messenger loopt op dit gebied iets voor: daar krijg je al een pop-up als je op de pagina van een bepaald bedrijf beland zodat je vragen kan stellen. Maar ook WhatsApp krijgt steeds meer een commercieel tintje en wordt vooral door klantenservices veelvuldig gebruikt. Zo is het tegenwoordig heel normaal om via deze app als bedrijf vragen te beantwoorden van klanten. De verwachting is dat WhatsApp dit jaar nog beter op deze advertentiemogelijkheden in gaat spelen. Steeds meer bedrijven zien ook de voordelen van deze messaging-platformen: wees de concurrentie dus voor!

 

Wil jij in 2019 een van deze (of meerdere) trends aanpakken? Wij helpen jou daar graag bij! Neem contact op en ontdek wat wij voor jou kunnen doen!

Contact opnemen