De FakkelZoekt (in de nieuwe webshop) en gij zult vinden

Een nieuwe webshop voor De Fakkel met daarin 20.000 producten én een koppeling met het kassasysteem om automatisch alle wijzingen door te voeren in de webshop. Een flink staaltje techniek met een passende vormgeving vormden samen een prachtig eindresultaat – al zeggen we dat zelf. Ontdek hier hoe wij te werk gingen.

Leestijd: 3 minuten en 4 seconden
Logo Fakkel

Ontmoet De Fakkel

De Fakkel is een christelijke boekwinkelketen die al sinds 1985 bestaat. And still going strong! Inmiddels is De Fakkel uitgegroeid tot een landelijke keten met 10 eigen winkels, 3 franchise winkels én een webwinkel. Deze winkels worden bijna volledig gerund door meer dan 200 vrijwilligers. De winkels zijn gericht op ontmoeting en er is veel ruimte voor een goed gesprek of een onderlinge ontmoeting. En met een assortiment van zo’n beetje 20.000 producten is er ook genoeg te vinden voor de bezoekers die een boek, cd of dvd zoeken. Of je nu christelijk bent of zo heiden als wat.

Ark van Noach
De vraag

We willen een eigentijdse webshop

De webshop die De Fakkel eerst gebruikte was alweer flink verouderd en ze zagen het aantal bezoekers teruglopen. De vormgeving was niet meer van deze tijd, het zoeken ging niet vlot en de website schaalde niet mee naar kleinere schermen. Daarnaast konden de vrijwilligers in de winkels niet snel de producten vinden waar een klant vraag naar had. Dat moest anders! En zo vormde deze vraag genoeg uitdaging voor ons om onze online handjes flink voor uit de mouwen te steken.

Het proces

Onderzoek: Twee duidelijke doelgroepen

Een goede webshop sluit natuurlijk naadloos aan bij wat de doelgroep zoekt en nodig heeft. De Fakkel kende eigenlijk twee hoofddoelgroepen, waarvan de ene groep de klanten zijn. Gezien de christelijke identiteit van De Fakkel is de groep klanten vaak ook kerkelijk. Ze zijn soms heel specifiek op zoek naar een bepaald boek of cd of zoeken bijvoorbeeld een passend cadeau voor een belangrijke kerkelijke gebeurtenis. Deze doelgroep is soms op zoek naar zoiets unieks, dat de grotere algemene webwinkels hierin niet goed kunnen helpen. Dit zou namelijk voor hen betekenen dat ze elk product apart in de webshop moeten plaatsen. Voor de grotere webwinkels is dat simpelweg teveel werk en niet de moeite waard.

Naast de klanten van De Fakkel, waren ook de medewerkers in de winkel een belangrijke doelgroep. Dit zijn vaak vrijwilligers die meestal maar 1 of 2 ochtenden per week werken, waardoor ze soms maar weinig productkennis hebben. We zijn in gesprek gegaan met enkele vrijwilligers in de winkel en daar bleek dat ook zij graag heel specifiek wilden zoeken naar een product. Beide groepen zouden daarom enorm geholpen zijn bij een zoeksysteem dat snel werkt én over veel filters beschikt waarmee er heel gericht gezocht kon worden.

Wireframing

Van zoekveld tot menselijk contact

Onderaan vermeldden we op elke pagina duidelijk de contactgegevens, waardoor het menselijke contact met De Fakkel extra naar voren kwam. Hiervoor gebruiken we bij de contactgegevens een foto van een vrijwilliger.

Omdat De Fakkel niet alleen een webshop is, maar juist ook veel ‘offline’ winkels heeft, hebben we dit zowel in het menu als in de onderkant van de website een prominente plek gegeven. De doelgroep is vaak iets ouder in leeftijd en een groot deel van die groep geeft nog steeds de voorkeur om ergens fysiek binnen te kunnen lopen. Het schept zo meer autoriteit en vertrouwen door duidelijk te laten zien waar de winkels allemaal zitten.

Vormgeving

Aansluiten op nieuwe logo

Na het opbouwen van de structuur, was het tijd voor de vormgeving! De Fakkel had net hun logo een opfrisbeurt gegeven en die stijl konden we direct overnemen in de webshop. Qua kleuren gebruikten we de rode kleur uit het logo en ondersteunden we deze met een warme oranjetint om accenten aan te brengen.

We maakten in de vormgeving gebruik van 3 fonts: Arial (font uit het logo), Andada (wordt veel in boeken toegepast) en Patrick Hand SC (geschreven typografie, om de menselijke kant van De Fakkel te benadrukken).

Fonts Fakkel

Op de meeste pagina’s staan de producten centraal en krijgt de productinformatie veel ruimte. Daarnaast worden de pluspunten van een bestelling bij De Fakkel goed uitgelicht en is er ruimte voor de reviews van eerdere klanten.

Techniek

Op raketsnelheid zoeken

Als basis gebruikte we het CMS Wordpress met de plugin WooCommerce voor de webshopfunctionalteiten.

Zeer snelle zoekfunctie

De doelgroepen wilden graag vlot en gericht kunnen zoeken in de webwinkel. Om dit voor 20.000 producten goed voor elkaar te krijgen, plaatsten we de database op een aparte server met voldoende rekenkracht om vlot te kunnen zoeken. Dit resulteerde in een zoekfunctie waarbij je met raketsnelheid alle zoekresultaten in beeld krijgt die passen bij je zoekterm.

Typ je misschien net een naam of zoekwoord verkeerd? Geen probleem, het systeem corrigeert dit en geeft suggesties voor de zoekterm die je misschien eigenlijk bedoelde te typen.

Om het helemaal af te maken zijn er heel veel filters ingesteld die passen bij de producten waarop gezocht wordt. Zo wordt elke zoektocht eigenlijk een vindtocht!



Koppeling met de kassa-, informatie en voorraadsystemen

Oké, zet je schrap: nu wordt het technisch iets ingewikkelder. Alle producten die in de webshop te vinden zijn, halen hun informatie uit drie verschillende bronnen. Zo halen we uit het kassasysteem het ISB-nummer en prijsinformatie. Daaraan koppelen we vanuit een andere bron de informatie over het product, zoals de auteur, omslagtekst en de afbeeldingen. Om het helemaal af te maken, halen we uit een derde bron de voorraadinformatie op om zo aan de klant te tonen wat de verwachte levertijd is. Dit gebeurt elke nacht volledig automatisch en daar zijn we best wel een beetje trots op!

Het resultaat

Zoeken wordt vinden!

The final results: een eigentijdse webshop met een snelle en gerichte zoekfunctie die eigenlijk elk product in de database snel kan opsporen en kan tonen aan de klant die juist nèt dat ene product zocht.

Direct al in de eerste maanden na livegang steeg niet alleen het aantal bezoekers, maar steeg ook het aantal bestellingen én het bedrag per bestelling. De klanten kunnen hun weg goed vinden in de webshop en bestellen daardoor meer!

Daarnaast zijn de vrijwilligers ook erg blij met hun nieuwe zoekfunctie. Zonder al teveel productkennis kunnen zij nu snel de juiste informatie geven aan hun klanten. Zij blij, wij blij!

De klant aan het woord “Medio 2016 hebben wij bij Online Media Koffer aangeklopt voor een nieuwe webwinkel. Onze oude webwinkel was verouderd qua uitstraling en zoekfunctie en bovendien ongeschikt voor mobiel gebruik. De samenwerking met Online Mediakoffer hebben wij vanaf het eerste moment als zeer prettig ervaren. De communicatie was open, eerlijk, persoonlijk en helder. Door diverse gesprekken in het voortraject heeft OMK een duidelijke en afgebakende opdrachtomschrijving vastgesteld, waarop we gedurende het traject steeds konden terugvallen. Door regelmatig overleg zijn wij stap voor stap bij de ontwikkeling betrokken gebleven.

Over het eindresultaat zijn wij uiterst tevreden. We hebben nu een webwinkel om trots op te zijn: de site is volledig actueel met een eigentijdse lay-out, de zoekfunctie is sterk verbeterd en de site is volledig mobiel geschikt. Kortom een webwinkel om trots om te zijn! Ook onze klanten hebben de verandering gewaardeerd: de omzet van de webwinkel is in het eerste jaar met 65% toegenomen.”
recensie

Jos Heusinkveld - manager verkoop fakkel.nl

Is dit iets voor jou reiziger?

Heb je een soortgelijk project in gedachten en wil je samen met ons op reis? Doe onze reis intake en we gaan direct los!

Vul de reis intake in

Meer weten over dit project?

Binnen dit project is Geert de projectleider. Dus heb je vragen over dit project of wil je even met ons sparren over de mogelijkheden? Laat Geert je gids zijn!

recensie

Geert Kuurstra - Projectleider

[email protected]
06-18044356