Leeuwarder StudentenkrantOnline campagne

De Leeuwarder Studentenkrant (what’s in a name?), de onafhankelijkste krant van het land. Onafhankelijkheid in de journalistiek is goed, maar te weinig binding met de hogescholen niet. Om meer onderwijsgerelateerde onderwerpen in de krant te kunnen opnemen en een serieuzere positie binnen de hogescholen te krijgen, bedachten we daarom (tromgeroffel).. de Docent van het Jaar-verkiezing!

Leestijd: 3 minuten
Logo Leeuwarder Studentenkrant

Ontmoet de Leeuwarder Studentenkrant

De Leeuwarder Studentenkrant is in 2012 in het leven geroepen en komt op dit moment vijf keer per jaar uit. Deze gratis onafhankelijke krant - met een whopping oplage van 20.000 stuks - is specifiek bedoeld voor de studenten van de Leeuwarder hogescholen (maar wordt stiekem ook wel gelezen door mbo’ers en ouders die willen weten wat hun kinderen allemaal uitspoken op school). De krant wordt volledig geschreven door studenten en pas-afgestudeerden en is zowel in de hogescholen als op - door studenten veelbezochte - plekken als de McDonalds en Jumbo te vinden én heeft een online variant.

Ontmoet Leeuwarder Studentenkrant
De vraag

Hoe kunnen we meer aansluiting bij de hogescholen vinden?

Van soa’s tot biertesten en recepten voor studentenmaaltijden: alles kwam voorbij in de Leeuwarder Studentenkrant. Hilarisch om te schrijven en lezen, maar een snufje inhoudelijkheid kon de krant wel gebruiken. Bij de hogescholen werden we op dat punt dan ook nog niet heel serieus genomen. Maar de hogescholen zijn wel belangrijk voor de krant, dus hoe gaan we dat oplossen?

Het proces

Brainstormen in bad

We gingen in een ontspannend bad zitten met een stapel LSK’s en ons brein bracht ons vanzelf op een aantal ideeën, die we gelijk doorappten naar de hoofdredactrice. En die vervolgens wild enthousiast werd van één van de ideeën. Die mochten wij wel uit gaan voeren!

Het resultaat

Docent van het jaar verkiezing

Wat dit idee was? De Docent van het Jaar-verkiezing! Hierbij gingen we namens de krant ieder jaar op zoek naar de beste/leukste/knapste/grappiste hogeschooldocent van Leeuwarden. We zetten een (online) campagne op waarin we het volgende deden:

Fase 1: oproepen: nomineer je favoriete docent
Fase 2: stem - uit alle nominaties - op je favoriete docent
Fase 3: stem op je favoriet uit de 10 meest populaire docenten
Fase 4: bekendmaking winnaar!

In het eerste jaar was de verkiezing gelijk al een big hit: er werden 70 docenten genomineerd en 4000 keer gestemd. En ook nu draait de Docent van het Jaar-verkiezing nog steeds op volle toeren!

resultaat Leeuwarder Studentenkrant
Reactie van de opdrachtgever

OMK heeft weten te verbinden, iedere partij werd hier beter van!

Ik ben enorm blij! Met enthousiasme, humor en goede kijk op dingen, durf ik met zekerheid te stellen dat de krant niet zo leuk was geweest zonder de bijdrage van OMK. 


Zo ook de Docent van het Jaar-verkiezing. Een goed idee is echter nog maar de helft, ook hoe ze het oppakte zorgde ervoor dat de verkiezing daadwerkelijk ging leven binnen de hogescholen. OMK heeft weten te verbinden op een manier waar je als bedrijf eigenlijk altijd naar op zoek bent: iedere partij werd hier beter van. De scholen kregen positieve aandacht, de leraren waren gevleid, de studenten enthousiast en wij kregen als krant een boost in onze naamsbekendheid, dat was duidelijk te zien in de traffic van de website.

recensie

Froukje Bouma - oud-hoofdredactrice

Is dit iets voor jou reiziger?

Heb je een soortgelijk project in gedachten en wil je samen met ons op reis? Doe onze reis intake en we gaan direct los!

Vul de reis intake in

Meer weten over dit project?

Binnen dit project is Friso de projectleider. Dus heb je vragen over dit project of wil je even met ons sparren over de mogelijkheden? Laat Friso je gids zijn!