LifelinesOnline reputatie­management

Lifelines hing aan de lijn met een belangrijke vraag. Online werd er niet gereageerd op kritische vragen, waardoor deze vragen uiteindelijk uitgroeiden tot een groep vaste criticasters. Zonde voor zo’n mooi initiatief en zonde voor de zorgen van de criticasters. Tijd om mensen wat dichter bij elkaar te brengen!

Leestijd: 3 minuten
Logo Lifelines

Ontmoet Lifeline

Lifelines werkt mee aan het doel om mensen in de toekomst gezonder oud te laten worden. Klinkt belangrijk, niet? Maar hoe? Nou, door van 167.000 mensen uit de Noordelijke provincies gegevens en lichaamsmaterialen als urine, bloed en haar te laten verzamelen, en dit aan te bieden aan onderzoekers. Zo dus!


Lifelines
De vraag

Online reputatie?

Lifelines had - als organisatie dat zich bezighoudt met medische data van onderzoeksdeelnemers - te maken met kritische vragen vanuit de maatschappij. Deze vragen kwamen ook veelal via social media binnen. Dat terwijl Lifelines nog niet echt actief was op social media. Daarom was de vraag: hoe kan Lifelines goed met deze kritische vragen omgaan, en social media haarzelf eigen maken?

Het proces

Snel en nauwkeurig

De vraag vroeg om een snelle actie. Daarom werd dit voor ons een online (crisis)communicatie-project. Wat kunnen we op korte termijn doen om online met deze kritische vragen om te gaan? Wij zaten aan tafel bij het Managementteam om sturing te geven. Na deze crisisfase was het tijd voor een online strategie. Hoe kan Lifelines op langere termijn gebruikmaken van social media? Wat wil de doelgroep graag? Online Media Koffer kwam met een advies en leerde de betrokken medewerkers ook gelijk de fijne kneepjes van het social media-vak, zodat ze zelf uit de voeten konden met de social media-kanalen.

Het resultaat

Transparantie

De aanwezigheid en de reactiesnelheid van Lifelines op social media werd zeer gewaardeerd, ook door de criticasters. In één keer alle twijfels wegnemen is helaas niet realistisch, maar het gesprek werd weer open en transparant. Zoals het hoort. Een mooie eerste stap richting beter (online) klantcontact, toch reiziger?



Reactie van de opdrachtgever

Professionele, enthousiaste en creatieve aanpak

OMK heeft ons erg goed geholpen met onze online (crisis)communicatie. Friso heeft ons meegenomen in de wereld van online media en ons geholpen met een strategie om van onze doelgroepen ambassadeurs te maken. Op een professionele, maar ook enthousiaste en creatieve manier heeft OMK leerzame trainingen en sessies georganiseerd zodat wij uiteindelijk zelf als online communicatie-experts aan de slag kunnen. Erg plezierig om samen te werken! Namens het MT en de medewerkers communicatie: bedankt!!

recensie

Koos Cramer - Beleidsmedewerker

Resultaat Lifelines

Is dit iets voor jou reiziger?

Heb je een soortgelijk project in gedachten en wil je samen met ons op reis? Doe onze reis intake en we gaan direct los!

Vul de reis intake in

Meer weten over dit project?

Binnen dit project is Friso de projectleider. Dus heb je vragen over dit project of wil je even met ons sparren over de mogelijkheden? Laat Friso je gids zijn!