CDA FryslânOnline strategie en campagne

CDA Fryslân belde bij ons aan. Willen wij helpen jongeren aan hun merk te binden? Een flinke uitdaging, al is het alleen al omdat jongeren en politiek natuurlijk niet altijd met elkaar matchen. Maar bij OMK houden we wel van een uitdaging. Let’s giet it oan, zeggen we dan maar.


Leestijd: 3 minuten
Logo CDA

Ontmoet CDA Fryslân

Moeten we nog uitleggen wat het CDA is? Nee toch? Moeten we nog uitleggen wat Fryslân is? Dat dachten we al. Combineer deze twee zaken en dan krijg je, je raadt het al: CDA Fryslân!


ontmoet-CDA
De vraag

Verjonging plz

Hoewel er in het CDA Fryslân achter de schermen een aantal jonge zielen werken, zijn de leden van de partij - door de traditionele normen en waarden die het CDA uitstraalt - vaak al een paar jaartjes ouder. Hoe kan CDA Fryslân meer jongeren aantrekken bij haar partij?


Het proces

De jeugd van tegenwoordig


Wij kunnen natuurlijk wel een leuke campagne verzinnen, maar wij zijn noch politici, noch jongeren (hoewel we ons wel zo voelen). Daarom leek het ons verstandig om eerst maar eens even goed met de doelgroep om tafel te zitten voordat we stappen gingen zetten.

We kropen daarom rond de tafel met bijna 50 Friese hbo- en mbo-studenten en deden een tiental diepte-interviews. De uitkomsten vormden de basis van onze online strategie en de online marketing- en communicatiecampagne die we voerden. Mede op advies van de jongeren hebben we ingezet op vlogs waarin jongeren leeftijdgenoten interviewden over politieke thema’s. Zo ontstond er een heus vlog-team. (Bij)banen creëren is ook een doel van de politiek, toch?

Het resultaat

<3

In alle eerlijkheid: de campagne verliep veel beter dan wij zelf verwacht hadden. CDA Fryslân heeft bijna honderdduizend jongeren weten te bereiken, tijdelijk een groep jonge werknemers in hun blog-team gehad en waren in politiek Friesland het gesprek van de dag.



Reactie van de opdrachtgever

OMK heeft een brug geslagen tussen de politiek en jongeren.

Online Media Koffer heeft ons erg goed geholpen met het bereiken van jongeren. Dit hebben ze gedaan door een online communicatiestrategie te schrijven en ons te ondersteunen bij de uitvoering daarvan. OMK haar werkwijze om de doelgroep te betrekken bij het bedenken van de strategie, heeft goed uitgepakt. Met onze campagne hebben we duizenden jongeren bereikt en de campagne heeft ons een aantal jongerenreporters opgeleverd die nu content voor ons maken.

OMK heeft een brug geslagen tussen de politiek en jongeren. Iets wat alle politieke partijen lastig vinden, maar wij als CDA Fryslân nu wel voor elkaar hebben. Wij hebben OMK als heel creatief, betrokken en eerlijk ervaren!

recensie

Karen Buikema - Communiatieadviseur

Resultaat CDA

Is dit iets voor jou reiziger?

Heb je een soortgelijk project in gedachten en wil je samen met ons op reis? Doe onze reis intake en we gaan direct los!

Vul de reis intake in

Meer weten over dit project?

Binnen dit project is Friso de projectleider. Dus heb je vragen over dit project of wil je even met ons sparren over de mogelijkheden? Laat Friso je gids zijn!