Brain FuelPositioneringsadvies en rebranding

Brain Fuel is een start-up met als doel om processen, bedrijven en professionals creatiever te maken via toegankelijke én leuke brainstormmethodes. Oorspronkelijk is Brain Fuel ontwikkeld binnen Online Media Koffer, maar sinds 2018 varen ze hun eigen koers als zelfstandige BV met een eigen team en kantoor. Met succes: ze zijn populairder dan zij (en wij!) ooit hadden durven dromen. We zorgden natuurlijk maar al te graag voor een passende positionering om dit succes te onderstrepen.

Leestijd: 3 minuten
Logo Brain Fuel

Ontmoet Brain Fuel

Brain Fuel bestaat uit een team van professionals die effectieve brainstormmethodes bedenken. Via bijvoorbeeld hun eigen opleidingsaanbod vol trainingen en workshops, een eigen lijn aan prikkelende sessies én via diensten op maat, helpen zij corporate bedrijven in Nederland creatieve uitdagingen op te lossen. Aan de basis hiervan staat een methodiek met dezelfde naam, dat inspeelt op de kracht van associaties. Of zoals ze zelf zeggen: Brain Fuel is de snelste, leukste én effectiefste methode om tot creatieve oplossingen te komen.

Met trots kunnen we zeggen dat Brain Fuel binnen Online Media Koffer is bedacht en doorontwikkeld, en door uit proporties gegroeide populariteit op eigen benen is gaan staan. Voordat dit zo ver was, is de methodiek door 1500 mensen getest uit tien landen én twintig culturen om het concept zo krachtig mogelijk te maken. Organisaties als KLM, VPRO en de RUG maakten er met veel plezier gebruik van, en we zijn zelfs tweemaal naar Amerika gereisd voor uitgebreide testsessies. Hieruit ontstond veel meer dan een serie associatiekaarten: het groeide uit tot een unieke methodiek!

Je begrijpt het al: zelfs nu Brain Fuel zelfstandig is, kunnen wij het niet loslaten. Op dit moment zijn wij dan ook betrokken als communicatiepartner, en recentelijk hebben zij ons gevraagd om de organisatie te helpen bij het finetunen van de positionering en het maken van een huisstijl die goed aansluit op de corporate doelgroep.


De vraag

Hoe kan Brain Fuel zijn positionering en branding gebruiken om een zakelijke markt aan te spreken?

Hoewel Brain Fuel sterk liep, bleef hun branding en positionering achter. Klanten zaten in veel zakelijkere en corporate kringen dan Brain Fuel’s uitstraling deed blijken. Nieuwe grote afnemers in deze branche aanspreken, was hierdoor lastig. Dit had echter niets te maken met hun ijzersterke kernwaarden; de organisatie weet maar al te goed waar ze voor staan én gaan. Hun huidige uitstraling sloot echter niet aan op deze gewenste identiteit. Hoe kon Brain Fuel die corporate markt aanspreken, zonder in hun positionering de balans tussen creatief en zakelijk overboord te gooien? Voor ons een geweldige reden om ons brein te prikkelen!


Het proces

Terug naar basis

Om een gefundeerd antwoord op deze vraag te geven, gingen we helemaal terug naar de basis. We leerden Brain Fuel opnieuw kennen: wat maakt het merk zo speciaal, en welke aspecten brengen dit over naar de (potentiële) afnemer? De methodiek en de naam zelf waren hierbij een voorname inspiratiebron. Aan de ene kant was het huidige beeldmerk te speels voor een B2B-markt - en aan de andere kant werd deze te inconsistent gebruikt. Kort verwoord: Brain Fuel was toe aan een complete rebranding, waarbij de huisstijl en communicatiemiddelen terug moesten naar het fundament.

Er moest een krachtig en kloppend geheel komen, die te allen tijde de naam en waarden van de organisatie uitdroeg. Hiervoor kleedden we het merk volledig uit en haalden alle onnodige toevoegingen weg. We begonnen bij de wens van de doelgroep en voegden daarna stuk voor stuk de waarden van Brain Fuel toe. Zo kwamen we tot een corporate en unieke positionering, helemaal op het merk afgestemd. De visuele aanpak van deze positionering legden we vast in een uitgebreid huisstijlhandboek. Zo staan alle richtlijnen rondom de toepassing van de huisstijl overzichtelijk in één document.


Brain Fuel logos

Brain Fuel brandbook
Het resultaat

Herhaling als sleutel tot succes

We creëerden een heldere positionering, een krachtig logo, een strakke huisstijl én een middelenmix die dit (naar onze bescheiden mening) effectief uitdraagt. Zo ontwierpen we nieuw briefpapier, een frisse website én zelfs een vers setje Brain Fuel-speelkaarten. In alle middelen keren een aantal kenmerkende bouwstenen terug, zoals de fuel-golf, contrasterende kleuren en het lijnenspel. Hierbij speelden we in op de kracht van associaties: via een sterke herhaling in de huisstijlelementen streefden we naar positieve en directe herkenbaarheid bij de doelgroep. Net als de essentie van de oorspronkelijke methodiek zelf! Wij én Brain Fuel zelf zijn in ieder geval ontzettend tevreden met het resultaat. Zoals mede-oprichter Friso het verwoord:

Hele krachtige rebranding!

De rebranding past perfect bij wat we in gedachten hadden. Nee, sterker nog.. het is beter dan ik had verwacht! We krijgen ontzettend veel goeie reacties van onze klanten, relaties en gebruikers - zowel de zakelijken als de creatieven. Dit is een stijl waar we een aantal jaren mee vooruit kunnen!

recensie

Friso Visser
Mede-oprichter van Brain Fuel


marketingmix

Is dit iets voor jou reiziger?

Ben jij ook met een groots project bezig waarbij je misschien wel een crowdfundingscampagne wilt beginnen? Wij zijn inmiddels door de wol geverfd en vinden het tof om je hiermee te kunnen helpen!

Vul de reis intake in

Meer weten over dit project?

Binnen dit project is Geert de projectleider. Dus heb je vragen over dit project of wil je even met ons sparren over de mogelijkheden? Laat Geert je gids zijn!

recensie

Geert Kuurstra - Projectleider

geert@onlinemediakoffer.nl
06-18044356